Thursday, August 25, 2016

Pendakwah, pejuang Islam, disinonimkan dengan sikap pengotor!

Sedih. Malu. Kecewa rasanya bila lihat sendiri. Kebiasaannya mereka yang sering melaungkan kalimah-kalimah suci, kalam-kalam murni, mereka inilah yang selalunya ungkapkan "busy" hingga gagal dalam pengurusan diri.

Ya, bukanlah Islam itu penyebab tidak terususnya diri. Bukanlah Islam itu yang memandulkan kita semua daripada sikap proaktif dan produktif. Tetapi seolah-olah kita buatkan orang melihat, "oh, Si Fulan tu aktivis dakwah. Tapi kau tengok lah bilik dia, bersepah! Kerja kursus, tugasan, jangan ceritalah. Selalu delay. Hantar lambat. Kerja tak lengkap."

Kadang-kadang aku sendiri hairan, mana perginya pengaplikasian akhlak al-Quran yang sering kita gembar-gemburkan. Menjadikan retorik tarbiyah dan pendidikan Islam yang mereka terima, tinggal khabar indah semata-mata.

Sedangkan bukanlah perkara asing bagi kita dengan pesanan-pesanan dan nasihat-nasihat dari Tuhan dan Utusan. Bahkan antara yang kerap kali dituturkan, pesan Nabi yang diriwayatkan oleh Imam Muslim,


"الطَّهُورُ شَطْرُ الْإِيمَانِ"


Wahai sekalian,
Usah berdiam diri lagi!

Mulai saat ini, kita ubah persepsi buruk terhadap orang Islam. Tunjukkan dengan kebaikan. Buktikan dengan tindakan. Kotakan dengan amalan.

Balik pada ajaran Rasul utusan al-Rahman.
InsyaAllah, kita ubah bersama.

No comments: